WWW.SOUPLESSEMETHODE.NL

Met het boek Het Duurloopmisverstand

Mijn naam is Bertrand Maas, geboren in 1970 en woon in Zwolle. Ik doe al sinds een jaar of tien aan hardlopen. De eerste jaren vooral vanuit de voordeur en dan een leuk parcours 

van ongeveer 8 of 10 kilometer in de buurt. Vier jaar geleden heb ik een schema van internet gevolgd om mij goed voor te bereiden op een nieuw doel: een halve marathon. 

Deze schema’s waren gericht op het lopen in hardloopzones met naar ik meen ook hartslagtabellen. Er zat uiteraard variatie in de afstanden en snelheid die ik volgens deze schema’s trainde. Ik had echter geen hartslagmeter en liep op tijd, met een stopwatch in mijn hand. Ik hoopte maar dat alles goed kwam tijdens de wedstrijd. Ik liep een maand voor de halve een wedstrijd van 10 kilometer: op het tandvlees kwam ik tot 52 minuten. De halve marathon liep ik daarna in 2 uur precies.

Ik was met deze resultaten niet tevreden en besloot mij aan te melden bij de loopgroep BB Runners in Zwolle, onder leiding van Berthold Berger. Via internet had ik over zijn buitengewone prestaties gelezen en was enorm blij dat ik met mijn 52 minuten bij hem kon trainen. Hij en andere lopers legden mij de souplessemethode uit en de variaties die Berthold daarbij had bedacht. Mijn trainingen waren meteen een stuk relaxter en door de aanschaf van een hartslagmeter kon ik mijn trainingen analyseren.

De intervaltrainingen op souplesse in combinatie met een langere intervalduurloop op zondag gaven mij een enorme boost. De eerstvolgende 10-kilometerwedstrijd liep ik in 46:59, meteen maar liefst vijf minuten sneller! De halve marathon ging daarna in 1:47. Ik train nu 3 a 4 keer per week en inmiddels staat mijn persoonlijk record op de 10 kilometer op een voor mij goede 44:21. Ik ben ervan overtuigd dat dit op niet al te lange termijn 43 of 42 minuten kan worden.

 

Foto is gemaakt door Ward van de Berg www.w2fotografie.nl/ 

 </p