WWW.SOUPLESSEMETHODE.NL

Met het boek Het Duurloopmisverstand

De concentratie van een sportdrank wordt uitgedrukt in 'osmolariteit' (= deeltjesdichtheid). Deze wordt bepaald door de hoeveelheid en soort van de opgeloste deeltjes zoals suikers en zouten.

Als in een drank het aantal opgeloste deeltjes per liter gelijk is aan die in een levende cel van ons lichaam, dan noemt men de drank isotoon.
Een drank die minder deeltjes bevat wordt hypotoon genoemd. Gewoon kraanwater is hypotoon. Omdat de concentratie van deeltjes in kraanwater lager is dan in het bloed, verlaat deze hypotone drank de maag snel. Echter, in de dunnedarm is de vochtuitwisseling trager dan bij een isotoon drankje. Een klotsende buik tijdens het sporten kan het gevolg zijn.

Isotone oplossingen worden ook vaak in ziekenhuizen gebruik in een infuus, omdat op deze manier de watervoorraad in het lichaam aangevuld kan worden . Een infuus bestaat uit een isotone zoutoplossing , zogenaamd fysiologisch zout (0.9% zout). Het zoutgehalte van deze oplossing is dus gelijk aan deze in de lichaamscellen. Ditzelfde geldt voor een isotone sportdrank. Een isotone drank wordt gemakkelijker opgenomen door het lichaam. Sportdranken zijn dus veelal isotoon om een snelle vochtopname te stimuleren. Gemiddeld bevat een isotone sportdrank 6-8 gram koolhydraten per 100 ml.

Echter, bij langdurig sporten verliest het lichaam zoveel vocht dat die vochtbehoefte niet voldoende aangevuld wordt met een isotone drank. Een hypotone drank is dan passend. Bekend zijn de voorbeelden van marathonlopers die tijdens of bij de finish van een marathon hun maaginhoud met veel niet-opgenomen isotone sportdrank op het asfalt deponeerden. Susan Chepkemei deed dit in de New York marathon van 2005 al lopend! Helaas kostte haar dit vermoedelijk de overwinning: ze finishte als tweede. Conclusie: tijdens een inspanning liever een hypotone drank! Bijvoorbeeld Maxim Energy Drink.

Een drank die (veel) meer opgeloste deeltjes bevat wordt hypertoon genoemd. Door deze hoge concentratie opgeloste deeltjes (koolhydraten) blijft de vloeistof langer in de maag en worden de koolhydraten minder snel opgenomen. Tijdens het sporten is dit nadelig als je de drank drinkt met de bedoeling om je vochtbalans te herstellen. Wel kunnen de koolhydraten in hypertone dranken helpen bij het aanvullen van de energievoorraad tijdens en na het sporten. Dit is dan ook de reden dat deze dranken met energiedrank worden aangeduid en niet met sportdrank.