WWW.SOUPLESSEMETHODE.NL

Met het boek Het Duurloopmisverstand

Koffie kan helpen spierpijn te verminderen na een intensieve training. Dit blijkt uit een studie gepubliceerd in The Journal of Pain. Spierpijn kan hierdoor met wel 48% verminderen, met name bij vrouwen die normaal weinig koffie drinken. Ter vergelijking, naproxen (een pijnstiller) zorgt voor een gemiddelde spierpijnverlichting van 30%, aspirine 25%.

Drink geen koffie na de training
Koffie drinken vóór de training geeft je een goede boost en zorgt dus voor vermindering van spierpijn. Echter, koffie remt indirect de eiwitsynthese in de spieren. Oftewel: vertraagt spieropbouw, een effect dat juist ná de training optreedt. Dus geen koffie na de training maar liever een hersteldrank, bij voorkeur met eiwitten.

Wat is het beste voor een goed effect? Twee kopjes koffie een uur vóór de training. De koffie remt dan wel de spieropbouw, maar dat effect heb je toch niet tijdens de training. Wat koffie wel doet is het stimuleren van de energieproductie en vetverbranding. Koffie verhoogt je metabolisme tot 20 procent en zorgt voor minder spierpijn na afloop van de training, volgens een onderzoek beschreven op mercola.com.

Volgens de onderzoeker, Ori Hofmekler, heeft een kop koffie voorafgaand aan de training dus interessante voordelen.
Echter, je moet wel voorzichtig zijn dat je niet te veel koffie drinkt. Te veel koffie kan invloed hebben op de bijnieren.  Ook is het verstandig de koffie zonder suiker te nemen. Ori beveelt aan om slechts 1 kop koffie te nemen: in de ochtend, of vóór de training, en het daarbij te laten voor die dag.