WWW.SOUPLESSEMETHODE.NL

Met het boek Het Duurloopmisverstand

 

30/04/13 - (Door Klaas Lok) De eerste jaren van mijn carrière werd ik zeker twee keren per jaar geplaagd door een fikse griep, waarbij ik een paar dagen met hoge koorts op bed lag en ongeveer een week niet kon trainen.

In 1979 adviseerde mijn sportarts Frank Bertina om meer weerstand op te bouwen door dagelijks 1000 mg vitamine C te nemen. Dit had een opmerkelijk resultaat: ben sindsdien nooit meer zwaar ziek geweest. Slechts sporadisch een lichte verkoudheid, soms een beetje verhoging, maar heb door dat soort zaken nooit meer dan 1 dag training hoeven over te slaan. Een clubgenoot die ook vaak ziek was, had vergelijkbare resultaten met gebruik van een flinke dosis extra vitamine C.

Recent is een anlayse van een aantal onderzoeken naar vitamine C gepubliceerd:

Kleinere kans op verkoudheid als je intensieve inspanning levert
Op de website medicalnewstoday.com staat een interessant artikel over suppletie van vitamine C: bij mensen die een intensieve inspanning leveren kan het helpen om de kans op verkoudheid te verkleinen. Zo is gebleken uit een analyse van 5 onderzoeken: drie daarvan betroffen marathonlopers, de andere twee een groep Zwitserse schoolkinderen op skikamp en een groep Canadese soldaten op winteroefening.

Dus niet bij de iedereen
Helaas - volgens analyse van 29 andere onderzoeken - verkleint het regelmatig innemen van extra vitamine C bij niet-sporters niet de kans op een verkoudheid. Wel bleek uit weer 31 andere onderzoeken dat bij dagelijkse inname van 1000mg of meer, de duur van een verkoudheid enigszins afnam: bij volwassenen met 8 en bij kinderen met 18 procent.

Maar bij sporters lijkt in dit verband het gebruik van extra vitamine C weer effectiever: bij een groep jeugdige wedstrijdzwemmers halveerde het regelmatig gebruiken van vitamine C de duur van een verkoudheid met de helft bij de jongens. Het had echter geen effect bij de meisjes. 

Het lijkt er dus op dat de verminderde weerstand ten gevolge van zwaar trainen, enigszins gecompenseerd wordt door een flinke dosis extra vitamine C. Aangezien het een onschuldig supplement is, kan het de moeite waard zij om op individuele basis uit te proberen of het werkzaam is.

Hoewel, onschuldig? Een onderzoek hier toegelicht geeft aan dat er misschien een verband is tussen hoge (1000mg of meer) inname van vitamine C en een iets hoger risico (3%) op het ontwikkelen van nierstenen. Bij de controlegroep was het iets minder dan 2% ....niet direct iets om van in paniek te raken. 

Daarnaast remt een hoge concentratie vitamine C de opname van koper in het lichaam. Reden voor mij om tijdens mijn loopbaan de inname van extra vitamine C te stoppen in (relatieve) rustperiodes. Ook nam ik in de zomermaanden de extra vitamine C slechts om de andere dag. 

Vitamine C remt toename Vo2max
Laten we nou net gelezen hebben dat vitamine C aan lopers weerstand geeft, blijkt uit dit onderzoek dat extra vitamine C tot minder toename van het duurvermogen bij ratten leidde.

Daarnaast bleek het maximale zuurstofopnamevermogen (Vo2max) minder goed trainbaar. In een groep van 5 mannen was na een trainingsperiode de toename van het Vo2max 4,7 %, terwijl in een controlegroep, die geen extra vitamine C kreeg, het Vo2max met17% was toegenomen. Er werd wel direct bij vermeld dat het niet significant was, omdat de onderzoeksgroep erg klein was.

 

Vooralsnog blijf ik mijn extra vitamine C gebruiken!

Bron

http://www.boulderrunningcompany.com/blog/2009/03/19/vitamin-c-for-endurance-athletes/

http://news.menshealth.com/the-2-vitamins-runners-need/2011/09/13/

http://davebyers.blogspot.com/2010/01/should-endurance-athletes-take-vitamin.html